K. Lund hedret for klimainnsats

Fra venstre til høyre: Mari Tegnander Solligard (Enova), Øystein Strøm, Steinar Valstad, Øivind Korsnes ( alle K.Lund) og Anna Barnwell. Foto: Enova

Fra venstre til høyre: Mari Tegnander Solligard (Enova), Øystein Strøm, Steinar Valstad, Øivind Korsnes ( alle K.Lund) og Anna Barnwell. Foto: Enova.

Trondheimsfirmaet K. Lund mener norske håndverkere har en helt avgjørende rolle for å få norske boligeiere til å velge framtidsrettede energiløsninger. Onsdag ble de kåret til Årets Enovatilskudd-bedrift på grunn av innsatsen de selv har gjort for å promotere slike løsninger.

– Dette var en veldig hyggelig beskjed å få. Vi har drevet med utskifting av oljebaserte anlegg til miljøvennlige og energieffektive varmepumper siden 2007. Nå leverer vi ca. 50 varmepumpeanlegg i året. Ettersom en oljefyr forurenser like mye som flere personbiler, bidrar vi gjennom utskiftingene til både mindre lokal forurensing i byen vår og lavere klimagassutslipp. Det er hyggelig at denne innsatsen blir lagt merke til, selv om det selvfølgelig er boligeierne som går for disse varmepumpeløsningene som skal ha mesteparten av æren, sier service- og markedssjef Øivind Korsnes i K. Lund.

Anerkjennelse

Det vanket kake fra Enova til alle ansatte da prisen ble overrukket av Enovas markedssjef for bolig, Anna Barnwell.

– Det synlige beviset på at K. Lund har gjort en god jobb ser vi på det høye antallet kunder de har som har benyttet seg av Enovatilskuddet. Over 30 K. Lund-kunder fikk penger tilbake gjennom Enovatilskuddet i fjor. Vi vil også trekke fram samarbeidet K. Lund har med oljefri.no og Naturvernforbundet, sier Barnwell.

Hensikten med prisen er å anerkjenne den viktige jobben rørleggere og andre håndverkere og leverandører har som ambassadører for energi- og klimatiltak.

– De er boligeiernes viktigste rådgivere, og kan legge til rette for at flere velger de energieffektive og framtidsrettede løsningene lavutslippssamfunnet krever. Mange gjør en veldig god jobb. Det ser vi ikke minst på alle de gode kandidatene som ble forslått til denne prisen, sier Barnwell.

Samtidig viser undersøkelser Enova har gjort at det varierer i hvilken grad firmaene anbefaler smarte energi- og klimatiltak og mulighetene som finnes i Enovatilskuddet.

– Flere av leverandørene vi har snakket med hevder at kundene ønsker den billigste løsningen, selv om det ikke alltid er den beste, og at pris er det som til syvende og sist avgjør hva boligeierne velger, sier Barnwell.

Tilfredse kunder

Korsnes mener derimot at håndverkerne må bruke sin kompetanse til å gi tilstrekkelig rådgivning slik at kunden velger den løsningen som er best for dem.

– Alle må være konkurransedyktig på pris – også K. Lund. Men vi er like opptatt av at det skal være god kvalitet på det vi leverer av produkter og tjenester. Det kan vi aldri gå på akkord med. Det betyr at vi må være tydelig på hva som er gode løsninger og hva som er mindre gode løsninger. Når det kommer til varmepumper, er det heldigvis slik at de pumpene som gir den beste komforten for boligeieren også er de mest klimavennlige.

Øivind Korsnes sier at nøkkelen til å få med boligeierne på gode miljøtiltak, er at håndverkerne bruker kompetansen sin til å gi gode råd og levere tjenester av høy kvalitet. Da vinner de også kundens tillit .

– Kundene våre er fornøyde og stolte over anleggene sine. Da fungerer mange av dem som ambassadører for oss. Det gir oss nye oppdrag og fører til enda flere miljøvennlige anlegg, oppsummerer Korsnes.