– Rørentreprenørene Norge har altså invitert grossistene og CoBuilder til et møte for å drøfte problematikken rundt GoBim og ProductXchange slik at vi får til en løsning på problemet som i dag tilsynelatende er fastlåst, sier Tor Backe.
–Alle parter fremstår utad som at de står på sitt – selv om det åpenbart skjer forhandlinger internt mellom rørleggerforetak og deres grossistforbindelse som tilsynelatende skaper bevegelser i den oppståtte situasjon. Uansett – skal vi ta inn over oss digitalisering og mest mulig rasjonell byggeprosess, må bruken av bl. a ProductXchange og liknende systemer benyttes for å sikre bedriftene elektronisk tilgang til produktdokumentasjon ved mottak av varen for dermed å sikre at BHs krav til lovpålagt og frivillig produktdokumentasjon oppfylles.
– Dersom man forventer at rørlegger fortsatt skal være ansvarlig for å fremskaffe slik informasjon på nettet hos de aktuelle produsenter som ikke deltar i GoBim, er det å gå et skritt tilbake i våre bestrebelser for å gjøre denne informasjonsflyten-/kontrollen heldigitalisert. Fra vår side har vi ment at FL-VA/VVS 2016 gir grunnlag for å forvente av våre leverandører at all lovpålagt informasjon skal være tilgjengelig for rørlegger ved mottak av varen – ikke at han skal måtte søke på nettet i ettertid for å sikre at alle krav er oppfylt. Det er nettopp denne letejobben som CoBuilder i dag utfører som de mener andre må betale for – og derfor har de fastsatt nye pris- og betalingsbetingelser som skal fange opp denne kostnaden.
– Ikke alle våre medlemmer er enig i disse nye, skjerpede betalingsvilkår og holder av den grunn betaling tilbake til Cobuilder inntil de får kostnadene dekket av sin grossistforbindelse. Så vil vel grossisten igjen søke denne utgiften dekket av sine leverandørforbindelser. Og så får vi en låst situasjon.
Under henvisning til foranstående er det åpenbart behov for et avklarende møte mellom partene for å komme videre.