Jusskommentaren: Pass på pengene!
For små og mellomstore rørleggerfirmaer er det viktig å ha gode fakturerings- og purrerutiner, særlig i servicemarkedet med mange forbrukerkunder og små/middels store oppdrag.
For små og mellomstore rørleggerfirmaer er det viktig å ha gode fakturerings- og purrerutiner, særlig i servicemarkedet med mange forbrukerkunder og små/middels store oppdrag.
Over tid vil gode rutiner motvirke tap på fordringer også for små beløp, som man ofte ikke ser seg tjent med å inndrive i forhold til tidsbruk og utgifter.
– I perioder med god oppdragstilgang og mye jobbing for alle ansatte i firmaet er det enda viktigere å ikke "glemme" at oppdraget ikke er utført før kunden har betalt fakturaen, framholder advokat Trond Martinussen i Rørentreprenørene Norge.
Her kan det være verdt å vurdere ulike løsninger:
Noen generelle regler:
– Pengekrav foreldes som hovedregel etter tre år. Hvis diskusjoner/forliksforhandlinger drar ut i tid, gjelder det å sikre eget krav mot foreldelse ved å ta rettslige skritt, normalt ved uttak av forliksklage for Forliksrådet. Risiko for å pådra seg saksomkostninger er til stede, og må som alltid veies opp mot vurdering av god/dårlig sak, sier Martinussen .