Jusskommentar av advokat Trond Martinussen i Rørentreprenørene Norge
For små og mellomstore rørleggerfirmaer er det viktig å ha gode fakturerings- og purrerutiner, særlig i servicemarkedet med mange forbrukerkunder og små/middels store oppdrag. Over tid vil gode rutiner motvirke tap på fordringer også for små beløp, som man ofte ikke ser seg tjent med å inndrive i forhold til tidsbruk og utgifter.
Her kan det være verdt å vurdere ulike alternativer:
- Factoring gir sikker betaling og stabil likviditet, (panteloven § 4-10)
- Salgspant (panteloven § 3-14, flg), betinges skriftlig i pristilbud eller ved avtaleinngåelse og før varer/produkter leveres kunden, for sent å varsle ved fakturering, men bortfall ved bearbeiding/inkorporering
- Forskuddsbetaling/a konto på større oppdrag, og særlig hvor det er tale om innkjøp av dyre produkter/materialer
- Fast avtale med inkassoselskap/advokat for rask oppfølging
- Varsel om stans av egne arbeider hvor betalingsmislighold
Noen generelle regler:
- Inngå skriftlige avtaler, bruk Byggeblanketter 3501/3502 hvor de er aktuelle
- Få kundens skriftlige bekreftelse på kostbare endringer, tilleggsbestillinger (e-post/sms)
- Tvil om innhold av avtale tolkes imot rørleggerfirmaet som den profesjonelle part
- Jo raskere kunden får faktura etter avsluttet oppdrag jo oftere blir den betalt uten innsigelser
- Store utestående beløp overfor kunden kan gi kunden et fortrinn i en diskusjon/forhandling om oppgjør/betaling, og regelen at "Cash is King" gjelder også i rørleggerbransjen
- Betalingsmislighold utløser krav på forsinkelsesrenter (pt 8,00 %)
- God likviditet handler om god kontantstrøm og tett oppfølging hvor kunder ikke betaler pr forfall, ofte kan en telefon til kunden være effektiv tidsbruk
Pengekrav foreldes som hovedregel etter 3 år og hvor diskusjoner/forliksforhandlinger drar ut i tid gjelder det å sikre eget krav mot foreldelse ved å ta rettslige skritt, normalt ved uttak av forliksklage for Forliksrådet.