– Fra null til 11.400 nedlastninger på åtte måneder er så gøy, og mer enn jeg hadde forventet! Til nå har vi ikke hatt fokus på å pushe lyttertall, så det vitner om at det er mange som synes det er spennende, det vi prater om, sier medprogramleder Eli Heyerdahl Eide, som til vanlig er fagsjef i RørNorge.
Hun og Severin Poppe Midteide leder lytterne gjennom et vidt spenn rør- og bransjerelaterte temaer som går i dybden på alt fra rørfaglige emner til bedriftsledelse og kulturbygging i bedrifter og bransje.
Tilbakemeldingene er klare: lytterne vil ha mer, og aller mest vil de ha av «nerdestoff» innen rørfaget.
Rørbransjen fra mange vinkler
– Det er gøy å møte nye «rørfolk» og se hvordan bransjen henger sammen. Hvordan veldig mange kjenner hverandre og hvor viktig det er med gode kontrakter. For min del er det også morsomt å se hvor store utviklingsmuligheter jeg har i denne bransjen. Faget er veldig stort, sier Severin.
Her er alle episodene
Han er selv bedriftsleder for tomannsbedriften Grønne VVS, som han startet opp i 2020. Perspektivene han tar med seg kombinert med Elis 35 år med ulike oppgaver i bransjen som lærling, vvs-ingeniør, produktsjef, innkjøpssjef, og nå fagsjef i Rørentreprenørene Norge gjør dem til en superduo som viser frem og snakker om faget fra mange forskjellige vinkler.
– I begynnelsen fleipet vi en del om at vi har komplimentære ferdigheter – og det har vist seg å stemme, sier Eli.
40 gjester og «pensum-episode»
At gjestene driver podkasten fremover er ingen hemmelighet. Gjennom 33 episoder har de rukket å få med seg 40 personer fra rørbransjen – samt noen utenfor bransjen.
– Det er alltid god stemning i studio, og vi lærer så mye av alle vi prater med. Alle er jevnt over veldig gode, og det tror vi høres godt i episodene, sier Severin. Noen episoder har til og med blitt relevant for utdanning.
– Episode 25, Døden i varmeanlegget, har blitt "pensum" hos Fagskolen i Oslo og selvsagt forberedelse hos alle som skal på kurs i vannbehandling hos Canes, sier Eli, og legger til:
– Mange engasjerte lyttere sender noen ord i innboksen på Instagram og Facebook, og det er alltid veldig gøy å lese dem. Vi får også en del tips til gjester slik, og de fleste takker ja til å stille. Vi håper lytterne vil fortsette å engasjere seg, og gleder oss til å fortsette å lage godt stoff for bransjen som vi er så glade i!