– Planen er å samle rørbransjen og være et samlingssted for informasjon om hva som rører seg i bransjen og gjøre det så lett tilgjengelig som mulig. Selv om du kan lese aviser og bransjeblader, er det enklere å lene seg tilbake og lytte, sier podcast-debutant, daglig leder i Grønne VVS, Rørambassadør og gründermedlem i Rørnorge, Severin Poppe Midteide.
Sammen med Rørentreprenørene Norges Eli Heyerdahl Eide skal han underholde, engasjere og opplyse rørleggere og håndverkere over det ganske land med podcasten Bare Rør. Nå er introepisoden i boks, og duoen har begynt å jobbe med hva slags gjester de ønsker seg.
– Vi ønsker oss også tips fra rørbransjen om hvilke gjester og tema de ønsker seg, sier Eide, og legger til:
– Utover rørleggere og bransjefolk er alle som jobber i RørNorge naturlige bidragsytere. Severin og jeg fant tonen tidlig og oppdaget at vi har såkalt komplementære ferdigheter. Han er ung, fremadstormende og nysgjerrig, og jeg er, om ikke fullt så ung og fremadstormende, fortsatt veldig nysgjerrig og den delen av podcasten som står for erfaring og etablert innsikt. Vi håper den kombinasjonen kan bli lyttbar, sier Eli.
For alle rør-interesserte
Podcasten startet som en idé hos Severin, som lenge grunnet på å starte kalaset selv, men etter hvert inviterte Eli til å bli med som med-vert.
– Jeg har definitivt savnet en podcast for rørleggere og håndverkere generelt, og planla å starte en selv. Idéen var å gjeste andre som driver rørleggerbedrifter og som er i samme posisjon som meg, så vi kunne dele erfaringer, tips og informasjon, sier Severin. Hans forbilde er The GaryVee Audio Experience, en lettbeint, spontan og seriøs bedriftspodcast.
Nyetablerte bedriftseiere skal få mye plass i Bare Rør, og med Eli og gjester fra rørbransjen på laget vil podcasten også omfatte etablerte bedriftseiere og variert bransjestoff som alle ledd i rørbransjen kan relatere til og dra nytte av.
Bredt ut til rørbransjen
– Jeg gjør dette av flere grunner. Først og fremst fordi jeg tror det kan bli veldig morsomt! Men selvfølgelig også fordi jeg tror vi kan klare å nå ut mye bredere, sånn at bransjen forstår hva vi gjør på vegne av bransjen, sier Eli.
Det å finne nye måter å nå ut til bransjen på om alt som handler om å drive rørleggerbedrift, er et kontinuerlig fokusområde hos RørNorge.
– Vi skal få Bare Rør ut på alle mulige podplattformer, så man kan finne den uansett om man vil bruke Spotify, Apples podcast-app eller iTunes. Episodene blir også filmet og publisert på youtube. Vi vil gjøre den så tilgjengelig som mulig, sier Severin.