Ny partylåt hyller rørleggerfaget

Publisert

Petter Haga, bilde av mobil som viser sangen Rørlegger til jeg dør i Spotify

Petter Haga, kjent under artistnavnene “Slam Dunk” og “Young Associates”, har skrevet og fremført låten.

Sammen med artist Petter Haga lanserer Rørentreprenørene Norge låten “Rørlegger til jeg dør”. Dette er en fengende hyllest til alle landets rørleggere, og ment for å lokke hele bransjen ut på dansegulvet.

“Jeg legger rør-i-rør, alltid stemning, bare kjør-kjør-kjør ...” begynner refrenget i låten, som nå er tilgjengelig på strømmetjenester som Apple MusicSpotify og YouTube. Her refereres det både til bruk av muffe og Burn, og det synges om å være “...flexi som PEX og levere på specs”.  

Marianne Wætnes Røiseland, adm. dir. i RørNorge.


Administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge, Marianne W. Røiseland håper rørleggere over hele landet vil kjenne seg igjen i låten og gjøre den til sin egen. 

– Vi ønsker med humor å vise hvor viktig rørleggerfaget er. Samtidig skaper "Rørlegger til jeg dør" stolthet for yrket, sier hun. 
 
Til å skrive og fremføre låten har Rørentreprenørene Norge fått med seg artist Petter Haga, kjent under artistnavnene “Slam Dunk” og “Young Associates”. Haga har over 25 millioner streams på sine låter og er blant annet kjent for Top 50-hiten “Mango IPA”.

– Å lage denne låten har vært morsomt og utfordrende! Selv er jeg sivilingeniør fra NTNU, så jeg kunne ikke mye om rørleggerfaget. Heldigvis fikk jeg intervjue flere rørleggere som gladelig delte av sin entusiasme for yrket og faget. Jeg håper folk bli stolte av å være rørleggere når de hører låta, sier Haga.

Ideen til låten "Rørlegger til jeg dør" kommer fra rekrutteringsprosjektet Bli Rørlegger, som Rørentreprenørene Norge driver i samarbeid med Apriil PR. Prosjektet har som mål å øke interessen for rørleggerfaget blant unge, og har allerede vært en suksess, med en økning på 26 prosent i søkertall til rørleggerfagene de siste årene.

– Vi håper låten blir en “heiasang”, som rørleggere over hele landet har lyst til å dele, like og danse til. Og kanskje inspirerer den flere unge til å velge et liv som rørlegger. Det er et godt liv med et livslangt yrke, sier Røiseland.

Cover på Bli Rørlegger sangen Rørlegger til jeg dør
Sangens coverbilde.

 

I forbindelse med den offisielle lanseringen av låten under VVS-dagene på Lillestrøm 17. oktober, vil Rørentreprenørene Norge også bruke "Rørlegger til jeg dør" som en del av en kampanje for å understreke viktigheten av å ha svennebrev når man skal jobbe som rørlegger.

RørNorges stand på VVS-dagene
Lansering: Adm. dir. Marianne W. Røiseland og fagsjef Eli Hermine Eide presenterte kampanjen om lovregulering, og den nye sangen "Rørlegger til jeg dør" under VVS-dagene. 

 

– Hvem som helst kan i dag kalle seg rørlegger. Vi mener yrket må lovreguleres slik at bare de med svennebrev i fremtiden skal kunne kalle seg rørlegger. Rørleggeryrket er et teknisk krevende yrke med oppgaver som er avgjørende for å ivareta liv, helse og miljø. Fagkunnskap må anerkjennes, det håper vi politikerne forstår, sier Røiseland.  

Hvis du ønsker å støtte kampanjen om lovregulering av rørleggeryrket, kan du skrive under digitalt ved å klikke her. Signaturene skal overleveres til Storting og Regjering.

Du kan høre låten her på Spotify, her på YouTube og her på Apple Music.