Seriøs lønnsomhet – et felles ansvar

Mer enn én milliard er prisen for useriøsitet. I alle fall var det i den størrelsen aksjekursen falt da et større selskap i vår næring ble tatt i "useriøs" prising. Omdømme er et felles ansvar. Det skal vi ta på alvor.


Direktørspalten i Rørfag, av Marianne Wætnes Røiseland, administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge.

Marianne Wætnes Røiseland, adm. dir. i RørNorge.


Selskapet det er tale om, har erkjent at det i en periode på over tre år overfakturerte kontraktsarbeider i et prosjekt med flere hundre tusen kroner. “Straffen” ble et umiddelbart tap av tillit og renommé i milliardklassen.

Tillit og seriøsitet er nøkkelen til lønnsomhet. Omdømme er blitt viktigere de siste årene. Et dårlig rykte, en uheldig handling eller skjev uttalelse har vinger og flyr raskere og raskere. Med en enorm hastighet spres feiltrinnet til samfunnet, kunder, ansatte, eiere og markedet. Og ryktet er et raskt Google-søk unna, enten det er for mulige oppdragsgivere, ungdom eller andre som søker seg til bransjen og bedriften.

Jeg jobbet i Bergens Tidende da den fortsatt kom som papiravis på trappen til frokost. Det skjedde at en og annen opplevde å ha fått en ripe i sitt gode rykte som ble omtalt i avisen. Da kunne de trøste seg med at avisen neste dag var innpakningspapir for fisken på torget. Slik er det ikke lenger. Alle saker har fått evig liv, også de vi helst vil glemme.

Mange i rørbransjen savner autorisasjonen som forsvant med EØS-avtalen. Mange opplevde at ordningen skilte den seriøse fra den useriøse. Vi jobber for at det skal stilles formelle krav til drift av rørleggerselskap og til utførelsen av håndverket. Hvem som helst skal ikke kunne omtale seg som rørlegger. Er du rørlegger, så har du svennebrev.

Så skal vi ikke bare vente på politikere og myndigheter. En sterk rørbransje kan selv definere seriøsitet, og sammen jobbe for et godt navn og rykte. Kanskje skal vi definere enda tydeligere hva vi mener med å være seriøs. Hva betyr det å drive seriøst? Hva forplikter vi oss til når vi driver seriøst? Vi bør i felleskapet sette denne standarden.

Seriøse bedrifter kan også gjøre useriøse og uheldige ting som skader omdømmet – ikke bare til bedriften, men hele bransjen, slik som eksempelet over. Det kommer helt sikkert til å skje i fremtiden, og da er det enda viktigere at vi som bransje også er tydelige på at det sviktet og at feilen rettes opp.

Seriøsitet er et ansvar vi skal ta i fellesskap!