Dette bør du vite om forsikringen din
Vannskader er uforutsigbart, ubehagelig og kan være kostbart. Det er ikke alle lekkasjer som dekkes av forsikringen, men du kan redusere sjansen for kjedelige overraskelser. Her er bransjens beste råd.
Vannskader er uforutsigbart, ubehagelig og kan være kostbart. Det er ikke alle lekkasjer som dekkes av forsikringen, men du kan redusere sjansen for kjedelige overraskelser. Her er bransjens beste råd.
Tapp, tapp, tapp. Lyden av vann som lekker kan by på fortvilelse hos boligeiere. Hvis skaden skyldes slitasje eller dårlig vedlikehold, eller at lekkasjen har oppstått over tid, har ikke forsikringsselskapet noe ansvar til å dekke skaden.
En forsikring dekker skade som oppstår brått og plutselig. Skader som utvikles over tid faller utenfor denne definisjonen selv om oppdagelsen for så vidt har skjedd plutselig.
– Mange boligeiere får seg en ubehagelig og kostbar oppdagelse, i så måte. Særlig kan det bli kostbart om det har oppstått skjulte skader på badet, sier rørlegger Carsten Skottner Engh.
Å utsette rehabilitering av gamle sluk og utette bad, kan ansees som en risikosport. For eksempel vil et originalt bad i en gammel gård ikke tåle at du dusjer direkte på gulvet. Trenger vannet gjennom et gammelt gulv, eller det oppstår lekkasje rundt et eldre sluk, kan du ikke forvente at forsikringen dekker verken oppretting eller følgeskader.
– Skader som bygger seg opp over tid faller gjerne utenfor forsikringsbegrepet og i forbindelse med for eksempel fuktskader er det begrensninger i forsikringer. Vi er tjent med at folk forstår begrensningene og kjenner vanlige forsikringsvilkår. Da unngår vi både misforståeler og forventninger vi ikke kan innfri, sier skadesjef Inge Oksvik i If forsikring.
Han oppfordrer folk til å bruke mer tid til å sette seg inn i forsikringsvilkårene og dessuten bli flinkere til reagere raskt om man ser antydninger til fukt eller vann på avveie.
Dersom det er feil på rørsystemet, vil en lekkasjeskade stort sett dekkes. Men er det materialfeil, konstruksjonsfeil eller uriktig montasje, er ikke det noe en forsikring dekker uten videre. Det betyr at også skader på nye bad kan falle utenfor. Derfor understreker If gjerne betydningen av å bruke fagfolk og å kreve dokumentasjon for arbeidet som utføres.
– Skal du kunne reklamere må du ha et firma og reklamere til. Et seriøst firma har gjerne ansvarsforsikring. Er firmaet solid er det også større sannsynlighet for at det eksisterer også om noen år, sier Oksvik.